Zielona szkoła na Roztoczu

W piątek, 19 maja, czworo naszych uczniów wyruszyło na „Zieloną szkołę”, na ziemię lubelską.

Dzień pierwszy

Po trudnej, całonocnej podróży dotarliśmy do naszej bazy w Jędrzejówce. Po zakwaterowaniu wyszliśmy na punkt widokowy, z którego po raz pierwszy zobaczyliśmy piękny krajobraz Roztocza.

Dzień drugi

Naszą pierwszą wycieczkę rozpoczęliśmy wyprawą na Porytowe Wzgórze, gdzie w czerwcu 1944 r. rozegrała się największa bitwa partyzancka na ziemiach Polski. Stąd udaliśmy się do Szklarni zobaczyć koniki biłgorajskie. W tej wsi znajduje się również Szkoła suki biłgorajskiej – to stary, ludowy instrument muzyczny. Szkoła była niestety zamknięta. Nasz kolejny przystanek to Janów Lubelski, w którym odbywał się festiwal zespołów ludowych. Mieliśmy to szczęście, że spotkaliśmy tam pana Zbigniewa Butryna, założyciela szkoły w Szklarni, który zagrał dla nas na suce biłgorajskiej i opowiedział nam o tym ludowym instrumencie. Później zwiedziliśmy skansen kolejki wąskotorowej i wspaniałe Muzeum fotografii.

Dzień trzeci

Trzeciego dnia udaliśmy się do Radecznicy. Zwiedziliśmy piękny kościół stojący na wysokim wzgórzu i odwiedziliśmy źródło przy którym objawił się św. Antoni. Ponieważ chcemy żyć długo i w zdrowiu, każdy wypił kubek wody z cudownego źródełka.

Stamtąd udaliśmy się do Zaburza. W zabytkowej zagrodzie dowiedzieliśmy się jak żyli dawniej mieszkańcy wsi.

Ziemia lubelska to kraina o bogatej historii. Wędrując po śladach przeszłości trafiliśmy do  wsi Sąsiadka, tu obejrzeliśmy pozostałości grodu Sutiejsk. Był to jeden z grodów czerwieńskich strzegących w dawnych czasach pogranicza Polski.

Dzień czwarty

„W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie” –   pojechaliśmy więc do Szczebrzeszyna zobaczyć pomnik chrząszcza oraz muzeum zegarów „szwarcwaldzkich”. W Szczebrzeszynie, w którym mieszkali Polacy, Rusini i Żydzi odwiedziliśmy cerkiew, synagogę i cmentarz żydowski – kirkut. Kolejne miejsce naszej wyprawy to Zwierzyniec – serce Ordynacji Zamojskiej. Zobaczyliśmy tu zabytkowy kościół na wodzie i Stawy Echo. W Ośrodku Muzealno – Edukacyjnym dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy o Roztoczańskim Parku Narodowym, którego symbolem jest konik polski.

Dzień piąty

Czas przygotować się do podróży powrotnej. Posprzątaliśmy chałupkę w Jędrzejówce, spakowaliśmy się, a zamiast zajęć szkolnych obejrzeliśmy filmy i zdjęcia ze wszystkich wyjazdów na zieloną szkołę naszej klasy.

Dzień szósty

Wszystko co dobre szybko się kończy. Ruszamy do Zamościa i Lublina skąd będziemy jechali do domu. Jeszcze tylko zwiedziliśmy twierdzę Zamość, słynny zamojski rynek i prochownię. Na zakończenie wycieczki uczestnicy rywalizowali między sobą w konkursie wiedzy o odwiedzanych miejscach, który po zawziętej walce zwyciężył Mateusz.

Na naszej Zielonej szkole codziennie odbywały się „zielone lekcje”.  Wieczorem śpiewaliśmy piosenki, piekliśmy na ognisku kiełbaski i dobrze się bawiliśmy.