Sketchnoting o bohaterstwie Niezłomnych w „Kamieniach na szaniec” Aleksandra Kamińskiego

Bohaterstwo Żołnierzy Podziemia Polski Walczącej okresu II wojny światowej było motywem przewodnim na lekcjach języka polskiego omawianych metodą sketchnotingu. Realizacja projektu pn. „Szkoła Wierna Dziedzictwu” dodatkowo zmobilizowała uczniów klas: 8b, 8c, by obejrzeć film, pełen gorzkiej prawdy historycznej, a następnie opracować karty myślograficzne, bazując na wizualizacji.

Ósmoklasiści przekonali się, że „Kamienie na szaniec” to książka o wielkim patriotyzmie młodych ludzi, którzy w momencie zagrożenia ojczyzny potrafili sprostać potrzebie chwili i chwycić za broń. Dom rodzinny, szkoła, harcerstwo ukształtowały ich charaktery i gotowość złożenia ofiary z własnego życia dla niepodległej Polski, dla przyjaciół. Podjęli walkę, aby zachować ludzką godność i tożsamość narodową. Byli zwykłymi młodymi ludźmi, harcerzami Szarych Szeregów, którym przyszło żyć  w okrutnych czasach. W swej pełnej determinacji walce z niemieckim okupantem wiedzieli, że „Polska przegrała szereg bitew, nie przegrała jednak wojny”.  Z narażeniem życia prowadzą więc walkę konspiracyjną w Warszawie w ramach Małego Sabotażu, potem walczą w Grupach Szturmowych w dywersji.

Obrazowe przedstawienie treści w oparciu o notatki graficzne pozwoliło zgłębić treść tego, jakże wstrząsającego dokumentu poświęcenia, bezgranicznego oddania, braterstwa i autentycznej przyjaźni na śmierć i życie. Rudy, Alek, Zośka  i inni zdają egzamin z odwagi, patriotyzmu, polskości, składając życie ofiarnie i bez protestów. Organizują Akcję pod Arsenałem, by odbić Rudego z rąk gestapo, on sam zaś, mimo nieludzkich tortur, nie wydaje nazwisk kolegów. Znamienne słowa konającego są hołdem Poległym Bohaterom, których los został przyrównany do „kamieni” złożonych na szańcu Ojczyzny, a oni sami potrafili „pięknie umierać i pięknie żyć”.

„Lecz zaklinam, niech żywi nie tracą nadziei (…)
A kiedy trzeba, na śmierć idą po kolei,
Jak kamienie przez Boga rzucane na szaniec ! …”

Za sprawą przekazu multimedialnego (film) oraz sketchnotingu uczniowie poznali utwór Kamińskiego jako literaturę faktu o cechach reportażu. Dzisiaj już wiedzą, że książka stanowi wiarygodną relację o ludziach, których autor znał osobiście i o wydarzeniach, w których sam uczestniczył, bądź znał ich przebieg z opowiadań świadków. Nie jest to więc powieść o anonimowym bohaterstwie, a dokument oparty na wierności prawdzie historycznej. Zaangażowanie uczniów na zajęciach dowiodło, że sketchnoting jest skuteczną metodą poznania nie tylko fikcji literackiej, ale również rzetelną formą przekazu męczeńskiej historii narodu okresu II wojny światowej.

Innowację pedagogiczną realizują:

Edyta Pardo, Magdalena Janiak, Anna Wojtczak, Magdalena Komorska, Ewa Bida

Komentarze są wyłączone.