Szóstoklasiści doskonalą mózg, czyli jak wyjść głowie naprzeciw….

W 1998 roku 18 marca ustanowiono Europejskim Dniem Mózgu. Tego dnia swe święto obchodzi nasz mózg, a wszystko po to, by podkreślić znaczenie zdrowia tego organu dla ogólnego dobrostanu. Jakkolwiek istnieją innowacyjne metody usprawniające to niewątpliwie najważniejsze w naszym organizmie perfekcyjne centrum dowodzenia, bezsporna jest opinia lekarzy, terapeutów, psychologów  i pedagogów o ogromnym znaczeniu ćwiczeń umysłowych dla naszego mózgu. Usprawnianie procesów orientacyjno-poznawczych: uwagi, pamięci, myślenia, spostrzegania, wyobraźni, rozumiane jako trening intelektualny, jest warunkiem dobrego funkcjonowania mózgu. Ten ośrodek naszej świadomości lubi aktywność fizyczną, spacer, sen, ale potrzebny jest mu także trening umysłowy dla zachowania właściwej kondycji i optymalnego rozwoju funkcji poznawczych.

Włączając się w zainicjowaną przez świetlicę szkolną kampanię promocji zdrowego trybu życia, poprzez doskonalenie pracy obu półkul mózgowych, uczniowie klasy 6 a wykonali serię prób zadaniowych, których celem było polepszenie funkcjonowania mózgu, zwłaszcza w aspekcie łatwiejszego przyswajania wiedzy.

Karty pracy oparte na literaturze fachowej z zakresu terapii pedagogicznej okazały się cennym źródłem ćwiczeń treningowych, angażujących umysł w myśl przesłania: spostrzegam i myślę. Podczas zajęć uczniowie doskonalili funkcję analizatora wzrokowo- ruchowego w toku powielania podanego wzorca graficznego, poszukiwania jednakich par obrazków, uzupełniania brakujących części liter tak,       by odnaleźć ukryte wyrazy. Więcej uwagi wymagało od szóstoklasistów odszukanie w diagramie literowym ukrytych nazw miesięcy, miast, rzek, imion czy zestawu liter zbliżonych kształtem, poruszając się zgodnie z kierunkiem strzałek przedstawionych w drugim diagramie, jako forma kodu. Ćwiczenia oparte na kombinatoryce wyrazowej i zdaniowej usprawniały koordynację wzrokowo-ruchową, koncentrację uwagi, spostrzeganie i różnicowanie, wyodrębnianie znaków, kształtów oraz całych układów graficznych, a przede wszystkim rozwijały pamięć wzrokową i logiczne myślenie.

Obserwując duże zaangażowanie uczniów podczas zajęć, stwierdzić należy, iż tego typu wyzwania są metodą w pełni aktywizującą mózg, sprzyjają pozytywnej motywacji zadaniowej, umożliwiając doświadczania sukcesu.

Edyta Pardo

Organizatorki szkolnej akcji:

Anna Wojtczak, Natalia Długosz, Magdalena Komorska

Komentarze są wyłączone.