Sketchnoting na języku polskim- rysujemy notatki do lektury „Pinokio”

Przygody niesfornego pajacyka Pinokia poznali uczniowie kl. IV c w oparciu o myślenie wizualne jako metodę mobilizującą do samodzielnego zdobywania wiedzy, porządkowania informacji oraz prezentowania ich w kreatywny sposób. Dzięki obrazowemu przedstawieniu opowieści o dojrzewaniu krnąbrnego pajacyka łatwo było przekonać młodego czytelnika, że książka (jako alegoria) mówi o każdym z nas i zawiera wiele pouczeń.  Niezwykłe przygody marionetki uczą, że ważna jest miłość bliskich, oraz że kłamstwo ma krótkie nogi. Musimy doceniać to, że inni starają się o nasze dobro – tak, jak Dżepetto i wróżka dbali o Pinokia. Warto pamiętać, iż podstępne działanie i zło do nas powrócą, czego potwierdzeniem są losy oszustów, kota i lisa.

Za sprawą lektury uczniowie zrozumieli, że dzieje małego urwisa to przestroga przed zgubnymi skutkami próżniactwa i nieposłuszeństwa wobec dorosłych oraz zachęta do pilności w nauce i zwykłej, ludzkiej uczciwości.

Książka Carlo Collodiego zawiera w sobie nie tylko mnóstwo humoru, ale również mądre i głębokie przesłanie, a dzięki rysunkom staje się przystępna i zrozumiała w odbiorze, nawet dla najmłodszych. Lektura poznana drogą wizualizacji, z wykorzystaniem rysunków zamiast notatek, pobudza do myślenia, sprzyja kształtowaniu postaw poprzez wprowadzanie dzieci w świat wartości oraz ideałów. Po omówieniu książki dzieci z pewnością długo jeszcze będą zadawać sobie pytanie: Czy Pinokio zasłużył na to, aby stać się chłopcem?

Innowację pedagogiczną realizują:

Edyta Pardo, Magdalena Janiak, Anna Wojtczak, Magdalena Komorska, Ewa Bida

Komentarze są wyłączone.