Cykl lekcji z „Chłopcami z Placu Broni” – Wartość Spotkania z Literaturą

Na początku marca lekcje języka polskiego w klasie 5c skupiały się wokół lektury autorstwa Ferenca Molnára – „Chłopcy z Placu Broni”. To dzieło, które przenosi czytelników w świat dziecięcych marzeń, przyjaźni oraz konfrontacji z rzeczywistością, która często bywa surowa.

Cykl zajęć rozpoczął się od seansu ekranizacji powieści w reżyserii Zoltána Fabriego. Filmowe spojrzenie na świat przedstawiony w książce pozwoliło uczniom na lepsze zrozumienie kontekstu i atmosfery, w jakiej rozgrywają się wydarzenia. Obraz stał się impulsem do rozmowy i refleksji nad postaciami oraz ich losami.

Kolejne lekcje realizowane były w ramach innowacyjnej metody pedagogicznej „Sketchnoting na lekcjach języka polskiego”. Uczniowie przy użyciu rysunków, symboli oraz kreatywnych skrótów, stworzyli notatki graficzne, które pomagały im w lepszym zrozumieniu treści oraz głębszym przyswojeniu informacji. Określali czas i miejsca zdarzeń, uporządkowali plan wydarzeń, a także analizowali świat przedstawiony.

Jedna z lekcji  skoncentrowana była wokół postaci Erno Nemeczka. Piątoklasiści zbierali i zapisywali informacje na temat tego bohatera, co pozwoliło im na lepsze zrozumienie jego motywacji, cech charakteru oraz roli, jaką pełni w powieści.

Na zakończenie cyklu zajęć ochotnicy dzielili się swoimi wrażeniami związanych z lekturą. Opowiadali o najbardziej poruszających momentach, ulubionych bohaterach, oraz scenach, które ich najbardziej zaintrygowały. Dzięki takiemu podsumowaniu uczniowie mogli zobaczyć, jak wiele różnych interpretacji i odczuć może wywołać jedno dzieło literackie.

Cały cykl lekcji z „Chłopcami z Placu Broni” był nie tylko okazją do lepszego zrozumienia lektury, ale także do rozwijania umiejętności analizy, kreatywnego myślenia. Literatura, jak zawsze, okazała się doskonałym narzędziem do poszerzania horyzontów i rozwijania wrażliwości estetycznej uczniów.

Innowację pedagogiczną „Sketchnoting na lekcjach języka polskiego, czyli rysujemy notatki” w SOSW nr 1 realizują: Magdalena Janiak. Edyta Pardo, Anna Wojtczak, Magdalena Komorska, Ewa Bida.

Komentarze są wyłączone.