Co wiemy o kamieniach?

Uczniowie klas III C, VIII/VII A i VIIIF, biorący udział w innowacji pedagogicznej „Z darami natury świat nie jest ponury”, uczestniczyli w kolejnym zajęciu programowym. Doświadczali, eksperymentowali, zadawali pytania. Szeroki temat o kamieniach podzielony został na bloki:

-„Kamień jako skała różnego kształtu i wielkości „- uczniowie klasyfikowali kamienie ze względu na wielkość. Zaobserwowali, że mogą mieć kształt płaski, okrągły, trójkątny, owalny, nieregularny itp.,

– „Laboratorium kamieni” – młodzież badała właściwości skał, samodzielnie dokonywała pomiaru kamieni zapisując w tabeli ich kształt, wagę, objętość, odporność na zgniatanie, rozpuszczalność w wodzie oraz kolor,

-„Piasek – kamień w skali mikro, góry- skały w skali makro”- uczniowie oglądali pod mikroskopem ziarenka piasku pustynnego, morskiego. Dowiedzieli się, jak powstaje piasek oraz że na naszej planecie największymi wytworami skalnymi są góry,

-„Minerały i skamieniałości”- poznawaliśmy kamienie także na podstawie encyklopedii, albumów, zdjęć i folderów przyniesionych przez dzieci, a także ciekawych okazów z kolekcji nauczyciela. Dowiedzieliśmy się, że minerały to kolorowe kamienie występujące w skałach i są bardzo rzadkie,

-„Węgiel- kamień z pradawnych drzew”- młodzież poznała historię powstania węgla kamiennego, sposób wydobywania i użytkowania. Oglądali bryłę węgla pod mikroskopem,

-” Sól kamień z wody morskiej” – uczniowie oglądali ją pod mikroskopem. Dowiedzieli się, że sól to kamień z odparowanej wody morskiej. Tak, jak i węgiel wydobywa się ją w kopalniach przez górników. Młodzież przygotowała także doświadczenie z wykorzystaniem soli, patyka i wody,

-„Kamień w życiu człowieka” – podczas wyjścia w plener poszukiwali kamiennych budowli, zarówno w mieście, jak i w Bażantarni,

-„Kamienne narzędzia człowieka na przestrzeni dziejów”- wysłuchali opowiadania nauczyciela, wspartego prezentacją, dowiedzieli się, jak człowiek prehistoryczny wykorzystywał kamienne narzędzia w życiu codziennym, zobaczyli obróbkę krzemienia, z którego powstawały strzały, młotki, siekiery. Wspominałyśmy naszą wcześniejszą wycieczkę do Muzeum Historyczno – Archeologicznego, podczas której oglądali tego typu okazy,

-„Rzeźby z kamieni” – zwieńczeniem cyklu zajęć były prace z własnoręcznie zbieranych kamieni,  podczas naszych tematycznych wyjść. Zajęcia były bardzo udane. Wyzwalały zainteresowanie i motywację do działania, inicjowały uczniów do samodzielnego myślenia i uczenia się.

B. Kowalewska, B. Maj, M. Zalewska

 

Komentarze są wyłączone.