W kręgu rozmów o przyjaźni, czyli projektu „Wychowanie przez Czytanie” ciąg dalszy…

Inspiracją do udziału w projekcie pod patronatem Fundacji „Cała Polska czyta dzieciom” jest książka „Gorzka czekolada”, stanowiąca zbiór nader ciekawych opowiadań o ważnych sprawach w skomplikowanym świecie młodych i nie tylko.
Borykając się z różnymi problemami dnia codziennego, warto mieć swój kompas – drogowskaz wartości moralno-etycznych, pomocny w wyborze decyzji czy właściwej drogi życia. Tym czymś jest nic innego jak system wartości, którego najlepszym wykładnikiem są słowa-klucze: „szacunek”, „życzliwość”, „uczciwość”, „odpowiedzialność”, „odwaga”, „pokojowość”, „sprawiedliwość”, „przyzwoitość”, „solidarność”, „samodyscyplina” „ wolność”, „przyjaźń”.
Jakkolwiek w myśl słów Heraklita z Efezu „Charakter jest przeznaczeniem”, człowieka określa przede wszystkim świadomie wybrany system wartości, którym posługuje się w życiu wobec innych i względem siebie. Aby wyjść naprzeciw emocjom, uczuciom i dylematom dorastającej młodzieży, warto rozmawiać o ważnych sprawach na ważny wiek, bo „człowiekiem trzeba uczyć się być”.
Na godzinie wychowawczej, uczniowie kl. 8e, pod czujnym okiem pań: Magdaleny Janiak  i Edyty Pardo, uczestniczyli w zajęciach warsztatowych skoncentrowanych wokół tematu „przyjaźń”. Drogą prezentacji multimedialnej młodzież zgłębiała istotę wielu aspektów przyjaźni, która przestała być dla nich jedynie pojęciem abstrakcyjnym. Punktem wyjścia do rozważań było poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, czym dla każdego z nas z osobna jest przyjaźń. Padło 8 wyczerpujących odpowiedzi, będących kontynuacją zdań niedokończonych. W toku dyskusji młodzież trafnie uzasadniała, dlaczego przyjaźń jest ważna w życiu człowieka i kto zasługuje na miano prawdziwego przyjaciela. W mgnieniu oka powstał zestaw wyrazów określających cechy idealnego przyjaciela. Tu ósmoklasiści pochwalili się bogatym zasobem słów – wyrazów bliskoznacznych, synonimów pozytywnie oceniających wizerunek przyjaciela. Niemało wrażeń dostarczyło też uczniom uzupełnianie „kręgu przyjaźni” z umiejscawianiem wybranych, bliższych i dalszych, osób na kole.

Z nieukrywaną satysfakcją, miło było obu paniom, również dostrzec siebie w owym kręgu… Kreatywna postawa nastolatków znalazła odzwierciedlenie w uzupełnianiu „piramidy przyjaźni” według wybranej przez siebie hierarchii ważności.
Zajęcia poparte projekcją multimedialną skłoniły uczniów do refleksji wokół przysłów, sentencji, cytatów o przyjaźni, której w życiu warto poszukiwać, pielęgnować, by mieć.Magdalena Janiak, Edyta Pardo

 

Komentarze są wyłączone.