BIP

OŚRODEK

STRUKTURA OŚRODKA

ORGANIZACJE

CERTYFIKATY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BANERY

 

 

 

 

 

Projekty edukacyjne

[Rok 2007/2008] [Rok 2008/2009] [Rok 2009/2010] [Rok 2010/2011] [Rok 2011/2012]

[Rok 2012/2013] [Rok 2013/2014] [Rok 2014/2015]


Koordynator projektu: Danuta Kaszczuk

 


 --- Rok szkolny 2014/2015 ---

 

Projekt pn. "Od projektu do efektu"

 

 

Harmonogram działań:

 

marzec 2015

Opracowanie harmonogramu działań, wybór tematu projektu w nawiązaniu do ogłoszonego przez ONZ – Międzynarodowego Roku Światła 2015. Określenie celów i zaplanowanie etapów realizacji. Powołanie zespołów projektowych, wybór zagadnień problemowych, ustalenie działań pozwalających zrealizować projekt. Przydział ról, wybór narzędzi badawczych i środków dydaktycznych, nawiązanie współpracy z instytucjami i społecznością lokalną, przeprowadzenie rozmów z nauczycielami, którzy na swoich przedmiotach nauczania realizować będą treści projektowe, opracowanie harmonogramu  Festiwalu Nauki o problematyce przyrodniczo-ekologicznej.


 

 

kwiecień 2015 r.

 

Rozsądnie korzystamy z ciepła…

 

Przystępując do realizacji projektu pn. „ Turysto szanuj środowisko- światło warunkiem udanego wypoczynku, uczniowie podjęli pierwsze działania w ramach oszczędzania energii elektrycznej w szkole, w grupach wychowawczych oraz w domu. Pierwszym krokiem było sprawdzenie na wyjściu stanu liczników energii elektrycznej w budynku szkolnym. Tym sposobem łatwiej będzie ocenić, jak racjonalnie i ekonomicznie regulujemy mierniki pomiaru ciepła we wszystkich pomieszczeniach, począwszy od gabinetu pana dyrektora, a skończywszy na szkolnym kantorku. Dbałość o oszczędzanie ma wyrobić wśród uczniów i dorosłych nawyk regulowania temperatury pomieszczenia adekwatnie do warunków pogodowych, zmieniających się wraz z nadejściem wiosny. Uczniowie realizujący projekt ustalili harmonogram kontroli pomiaru zużycia ciepła, a do zapisu obserwacji posłuży tablica, z której wynikami zostaniemy zapoznani na apelu szkolnym. Plansza „Godzina dla Ziemi” unaoczni nasze starania w myśl akcji „Stop samowolnym eksperymentom z regulatorami ciepła na szkolnych korytarzach”. Zaplanowane działania ograniczą dostęp młodzieży do mierników pomiaru ciepła w miejscach ogólnodostępnych, co wpłynie na rozsądne dysponowanie energią.

Kolejnym etapem działań są propozycje uczniów dotyczące sprawdzonych sposobów oszczędzania energii bezpośrednio w domach rodzinnych i najbliższym otoczeniu. Być może gotowe pomysły uda się łatwo przenieść na grunt szkolny.

Zagadnienia skoncentrowane wokół projektu będą omawiane na zajęciach dydaktycznych na poszczególnych przedmiotach nauczania, co pozwoli wieloaspektowo zgłębić temat źródła energii.

 

                                                                                              D. Kaszczuk

                                                                                              E. Dyczewska-Szulecka

                                                                                              E. Pardo

 

 

 


 

Metody praktycznego działania na lekcjach geografii.

Uczniowie klas: Ib, IIIa,b gimnazjum praktycznie doskonalili umiejętność wyznaczania kierunków świata przy użyciu światła i cienia. Posłużyły im do tego gnomon, słońce i lampka. W ten sposób zgłębiano temat, będący przedmiotem uwagi: „Jak wyglądałoby życie bez światła?”

    


Motyw światła na lekcjach języka polskiego

Ciemną wizję świata pozbawionego światła opisywali uczniowie na lekcjach języka polskiego w klasach III gimnazjum. Okazało się, iż ciemność dla większości uczniów jest źródłem złego samopoczucia i braku poczucia bezpieczeństwa. Młodzież nazywała stany, uczucia i emocje, które towarzyszą światłu lub ciemności, tworząc etykiety informacyjne. Umieszczano je odpowiednio po stronie zacienionej, pozbawionej światła dziennego oraz oświetlonej słońcem.


 

Szukamy sposobów efektywnego oszczędzania energii

Punktem wyjścia było zebranie przez uczniów informacji nt. różnych sposobów oszczędzania energii w domu. Na zajęciach godziny wychowawczej oraz w ekozespołach uczniowie realizujący projekt dzielili się spostrzeżeniami. Najprostsze sposoby okazały się niezawodne. Najciekawsze propozycje spisano na planszy, która posłużyła jako przysłowiowa recepta na naszą skłonność do marnotrawienia energii.

    

 


 

Finiszujemy, czyli dobiega końca konkurs na selektywną zbiórkę odpadów.

 

 

            To już 19. edycja konkursu poświęconego selektywnej zbiórce odpadów. Działania proekologiczne miały długoterminowy zasięg i objęły rok szkolny 2014/2015. Uczestnicy konkursu to uczniowie SP, Gimnazjum z e-t i PdP oraz starsza młodzież Gimnazjum i ZSZ. Ostateczny termin odbioru makulatury i nakrętek przypada 24 kwietnia, a wyniki konkursu poznamy 22 maja. Wyróżnione zespoły klasowe czeka atrakcyjna nagroda- wycieczka autokarowa do Szymbarka i Gdyni.

 

                                                                                                          Koordynator:

                                                                                                          D. Kaszczuk

  


ZAJĘCIA Z FIZYKI

 

 

W marcu i kwietniu, na lekcjach fizyki, odbywały się zajęcia poświęcone tematyce alternatywnych źródeł energii.

Uczniowie, pracując w grupach, określali wady i zalety wykorzystania energii słonecznej, wodnej i wiatrowej. Podczas zajęć zrealizowano następujące tematy:

1. „Sposoby wykorzystania alternatywnych źródeł energii w rozwiązywaniu problemów świata”.

Uczestnicy zajęć: uczniowie klas gimnazjum – II a, III a, III b i III c oraz klas: II stolarz i II kucharz szkoły zawodowej.

Celem zajęć było uświadomienie uczniom potrzeby poszanowania i oszczędzania energii.

Uczniowie zostali podzieleni na grupy, a każda z nich zajęła się jednym, określonym źródłem energii. Następnie grupy prezentowały efekty swojej pracy, które zamieszczono na tablicy w gabinecie lekcyjnym.

 

2. Właściwości światła i zjawisk optycznych.

Podczas tych zajęć uczniowie klas III gimnazjum mieli możliwość dowiedzieć się:

-       jak powstaje tęcza,

-       w jaki sposób następuje odbicie i rozproszenie światła,

-       w jaki sposób następuje rozszczepienie światła,

-       jak działa peryskop,

-       iluzje optyczne w otaczającym nas świecie,

-       w jaki sposób możemy bawić się kolorami.

 

Celem zajęć było przybliżenie uczniom tajemnic otaczającego nas świata poprzez zabawę i eksperymenty fizyczne z działu „Optyka”. Każdy z uczniów miał możliwość wykonania niecodziennych eksperymentów i rozwiązania zagadki, kryjącej tajemnice świata fizyki.

Zajęcia, pod czujnym okiem pani Małgorzaty Czajkowskiej, dowiodły, że nauką można się bawić, co bardzo aktywizowało młodzież do twórczego działania.

 

                                                                                                          Organizator:

                                                                                                          M. Czajkowska

 

    

 

    

 

    

 


 

 

24.04.2015r.

 

Nagrody Prezydenta dla młodych ekologów

 

Uroczyste obchody Światowego Dnia Ziemi oraz promocja odnawialnych źródeł energii i efektywności energetycznej pn. „ Z energią zmieńmy źródła” zbiegły się z miłą dla naszej placówki chwilą. Dnia 24 kwietnia najbardziej zaangażowane w dziedzinie ekologii uczennice Ośrodka: Ewa Słomska (kl. III b gim.) i Ewelina Wasiluk (kl. I b gim.) odebrały zasłużone wyróżnienia z rąk Prezydenta miasta Elbląga. Gratulujemy!

 

                                                                                              Koordynator:

                                                                                              D. Kaszczuk

 


kwiecień 2015r.

Trwają przygotowania do „Festiwalu Nauki” 

Na lekcjach techniki, zajęciach organizacji czasu wolnego oraz ekologii uczniowie przygotowywali plakaty, ogłoszenia i plansze informacyjne, poprzedzające udział dzieci i młodzieży w Festiwalu Nauki pn. „Turysto, szanuj środowisko!- Światło warunkiem udanego odpoczynku”, który odbędzie się dn. 30 kwietnia 2015 r. Serdecznie zapraszamy!

 

    

 

 


 

30.04.2015r.

Festiwal Nauki

„Turysto, szanuj środowisko! - Światło, warunkiem udanego wypoczynku‘’

Dnia 30 kwietnia odbył się w naszej szkole Festiwal Nauki pn. „Turysto, szanuj środowisko!- Światło, warunkiem udanego wypoczynku”. Głównym celem spotkania było ukazanie walorów turystyki na łonie środowiska naturalnego z jednoczesnym udziałem przemożnego wpływu słońca jako źródła światła, ciepła i przyjemnych doznań, pozytywnie wpływających na stan psychiki człowieka. W organizację i przebieg festiwalu aktywnie włączyli się nauczyciele Ośrodka, przygotowując stanowiska tematycznie korespondujące z ideą spotkania. Zespoły klasowe, pod opieką wychowawców, podejmowały kolejne próby zadaniowe przewidziane w ramach pogłębiania wiedzy w myśl założeń „Od projektu do efektu”. Harmonogram imprezy angażującej społeczność szkolną (Gimnazjum z e-t, klasy Pd P, Gimnazjum, Z S Z) obejmował 14 stanowisk pracy.

   

 

I Posługiwanie się mapą, planem, kompasem. Wykorzystanie światła, cienia do wyznaczania kierunków świata przy użyciu kompasu, busoli czy gnomonu. Jak odczytać znaki natury?- eksperyment z omszałą stroną drzewa od strony północnej. Planujemy wybór pomieszczeń turystycznych- orientacja w kierunkach świata. Karty pracy służyły ustalaniu najkrótszej drogi do miejsca docelowego w obrębie miast Polski, ulic Elbląga oraz wypoczynku w sąsiednim kraju za granicą. Atrakcją stanowiska były kolorowe foldery turystyczne, albumy, prospekty oraz gry edukacyjne kształcące orientację w czasie i przestrzeni (osoby odpowiedzialne: D. Kaszczuk, E. Pardo).

 

   

 

 

II Zabawy rytmiczno-ruchowe ,, Słońce w zabawie’’(osoby odpowiedzialne: A. Kaciełowicz, A. Tatar). Celem zajęć było zwiększenie uczestnictwa dzieci w aktywnych grach i zabawach oraz stymulowanie poprzez twórcze korzystanie z atutów środowiska naturalnego.

 

 

III Wyznaczanie trasy wycieczki pieszej, rowerowej. Światło, nieodzownym elementem udanego relaksu w turystycznych wypadach pieszych i rowerowych. Wyścigi rzędów „na wesoło”- ruch sprzyjający zdrowiu, zabawie i nauce: rozsypanka wyrazowa, krzyżówka-hasło: ,, Energia słoneczna’’, puzzle, rysowanie z zamkniętymi oczyma, ,,Chwytamy słońce’’- eksperyment z wykorzystaniem lupy (osoby odpowiedzialne: M. Kliks, M. Patecka, G. Jaworski, T. Chwoszcz).

 

    

 

IV Ubiór na wycieczkę- wystawa, zajęcia praktyczne, poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „Jak z butelek plastykowych powstaje polar?” Uwagę uczniów skoncentrowano na stroju, najbardziej odpowiednim, na wycieczki piesze i rowerowe. Zastanawiano się, z jakiego materiału wykonane są bluzy polarowe. Rozważano, czy możliwe jest, aby polar, jako rodzaj odzieży, tworzyć z plastikowych pojemników na napoje? Uczniowie obejrzeli film edukacyjny o recyklingu plastykowych butelek, który rozwiał ich wątpliwości (osoby odpowiedzialne: S. Sroczyńska, D. Deniziak).

 

    

 

 

V Przygotowanie prowiantu na wycieczkę. Wartości odżywcze produktów. Utrwalanie nawyku oszczędzania energii/ światła poprzez wyłączanie urządzeń energetycznych (osoby odpowiedzialne: G. Tumanowska, M. Zalewska, M. Kowalczyk).

 

    

 

VI Krótka historia kanapki sandwich- obliczanie wartości kalorycznej, przekaz semantyczny i rodzaje znaków na opakowaniach produktów spożywczych, recykling- zajęcia metodą ćwiczeń praktycznych (odpowiedzialna- G. Terlikowska).

 

    

 

VI Pierwsza pomoc. Jak się zabezpieczyć przed wysoką temperaturą w okresie letnim ? - instruktaż słowny i praktyczny udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach- zajęcia z udziałem ratownika medycznego- pana Karola Mingielewicza (odpowiedzialny- J. Zgiep).

 

    

 

 

VII Jak korzystać z dóbr natury ? Sytuacja energetyczna Polski, wykorzystanie alternatywnych źródeł energii- krzyżówki, rozsypanki, zagadki, układanki planszowe (osoby odpowiedzialne: E. Dyczewska-Szulecka, G. Dworzyńska).

 

VIII Śpiewanki turystyczne (osoby odpowiedzialne: G. Jędrzejczak, A. Światkowska).

 

IX Książki, przewodniki o podróżach, wycieczkach. Egzotyczna wyprawa turystyczna- znani polscy podróżnicy (osoby odpowiedzialne: J. Pruszak, D. Szablewska).

 

X Zajęcia plastyczne. Tworzenie folderów zachęcających turystów do wypoczynku na łonie natury i obserwacji przyrody. Środki lokomocji przyjazne środowisku (odpowiedzialna- J. Kołakowska).

Prace wykonane na Festiwalu Nauki, zachęcające turystów do wypoczynku na łonie natury. Korzystanie ze środków lokomocji przyjaznych środowisku.

 

XI Sposoby wykorzystania alternatywnych źródeł energii w rozwiązywaniu problemów świata(siła wiatru, wody, słońca). Właściwości światła i zjawisk optycznych (odpowiedzialna- M. Czajkowska).

Celem zajęć było przybliżenie uczniom tajemnic otaczającego nas świata poprzez zabawę i eksperymenty fizyczne z działu „Optyka”. Każdy z uczniów miał możliwość wykonania niecodziennych eksperymentów i rozwiązania zagadki, kryjącej tajemnice świata fizyki. Podczas zajęć uświadomiono uczniom potrzebę poszanowania i oszczędzania energii. Zajęcia były bardzo ciekawe i twórczo aktywizowały uczestników festiwalu.

 

    

 

XII Wieloaspektowość światła w przyrodzie, potrzebna człowiekowi (odpowiedzialna -I. Leszner- Szatkowska).

 

   

 

XIII Bądź zdrowy! Dbałość o higieniczny tryb życia w aspekcie wypoczynku, turystyki, sportu i rekreacji- z wizytą w gabinecie pielęgniarki szkolnej (odpowiedzialna- K. Skolimowska).

 

XIV Egzotyczna wyprawa turystyczna. Znani polscy podróżnicy. (odpowiedzialne: D. Szablewska, J. Pruszak).

 

 

Zaproszonymi  gośćmi imprezy były panie :Teresa Olewnik, reprezentująca Dział Ochrony Środowiska,  Eliza Leszczyńska-Rogalska, reprezentująca ZUO w Elblągu oraz Alicja Chont- nauczyciel SP nr 8 wraz z grupą małych miłośników ekologii . Festiwal przebiegał w atmosferze twórczej pracy i pozyskiwania wiedzy metodą obserwacji uczestniczącej, eksperymentu badawczego, pogadanki kształcącej, a nade wszystko nauki poprzez zabawę.  

Uwieńczeniem spotkania był apel podsumowujący zdobyte doświadczenia. Zadowolone twarze dzieci i młodzieży zdradzały radość z udziału w zajęciach, a walory poznawcze festiwalu docenił w swoim wystąpieniu dyrektor Ośrodka- Pan Leszek Iwańczuk.

Słowa uznania i wdzięczności kieruje się do nauczycieli szczególnie zaangażowanych w bezpośredni przebieg Festiwalu Nauki. Dziękujemy!

 

 

Koordynator: D. Kaszczuk

Współpraca - E. Pardo

 


 

07.05.2015r.

Lekcja chemii – działania projektowe

W ramach działań ekologicznych "Od projektu do efektu", uczniowie klasy III b, zgłębiali na lekcjach chemii, temat poświęcony alternatywnym źródłom energii. Jednym z omawianych problemów było zagadnienie: Co jest przyczyną tego, że alternatywne źródła energii są w Polsce słabo wykorzystane? Efektem pracy uczniów było przygotowanie plakatu, który ilustruje potencjalne bariery rozwoju alternatywnych źródeł energii w naszym kraju.

                                                                                      Paweł Banach

    

 

    

 

    

 


 

Wycieczki metodyczne

 

Poznajemy walory turystyczno- krajoznawcze województw: warmińsko- mazurskiego i pomorskiego. Wycieczki autokarowe do Olsztynka- Muzeum Budownictwa Etnograficznego, Arboretum, Huty Szkła Artystycznego, Szymbarka- Centrum Edukacji i Promocji Regionu i Gdyni- Centrum Nauki. Eksperymenty zorganizowane w ramach nagrody za udział w projekcie. Wsparcie finansowe ze środków WFOŚiGW w Olsztynie oraz wkład własny rodziców.

 


Ocena efektywności zrealizowanego projektu – wnioski

- Zmniejszenie zużycia energii cieplnej przez szkołę poprzez ograniczenie, adekwatnie do warunków pogodowych, poboru- tytułem oszczędności. Wyrabianie właściwych nawyków ekonomicznego korzystania z ciepła w miejscu pracy, nauki  i tymczasowego (grupa wychowawcza) oraz stałego miejsca zamieszkania.

- Zarządzeniem Kierownika Administracyjnego SOSW nr 1 w Elblągu pouczono pracowników obsługi o konieczności wzmożonej czujności, celem ograniczenia dostępu dzieci i młodzieży do mierników pomiaru i regulacji ciepła w kaloryferach, aby zapobiec niepożądanym eksperymentom.

- Uświadomienie młodzieży barier ograniczających wykorzystanie alternatywnych źródeł energii w naszym kraju, ze szczególnym uwzględnieniem siły słońca, wiatru i wody.

 - Wady i zalety korzystania z alternatywnych źródeł energii, zagrożenia środowiska przyrodniczego.

- Uwrażliwienie uczniów na wpływ światła na stan psychiczny i samopoczucie człowieka- poczucie bezpieczeństwa.

- Wykorzystanie poznanych sposobów wyznaczania kierunków świata przy użyciu cienia, gnomonu oraz właściwa interpretacja zjawisk przyrody-obiekty porośnięte mchem od strony północnej jako obszary ograniczonego dopływu światła.


Ocena prezentacji projektu

Uczniowie po raz pierwszy dokonali prezentacji dla całej społeczności uczniowskiej, uwzględniając dzieci z klas zespołów edukacyjno-terapeutycznych szkoły podstawowej oraz młodzież szkoły przysposabiającej do pracy. Dzięki współpracy nauczycieli udało się dostosować przekaz wiadomości do możliwości psychofizycznych oraz umiejętności wykorzystania teorii w praktyce. Kolejne stanowiska  korespondowały tematyką z problemami projektu, które zgłębiano na przestrzeni trzech miesięcy. Udział w festiwalu uświadomił dzieciom i młodzieży wagę problemu, jakim jest niedostateczne oszczędzanie energii i oraz słabe wykorzystanie alternatywnych źródeł energii.

Spotkanie uatrakcyjniła swoją obecnością Pani Teresa Olewnik, reprezentująca Departament Środowiska. Podczas imprezy nie zabrakło rówieśników z zaprzyjaźnionej SP nr 8, dla których udział w prezentacji okazał się nie lada wyzwaniem i okazją do integracji.

Zaprezentowano szereg podjętych działań, zmierzających do realizacji projektu pn. „Turysto, szanuj środowisko!- Światło, warunkiem udanego wypoczynku”. Efektem pracy uczniów były plakaty, albumy, plansze tematyczne, wystawy, które posłużyły jako pomoce i wystrój poszczególnych stanowisk zadaniowych.

Omówienie treści projektowych sprzyjało formułowaniu konstruktywnych wniosków, w czym aktywnie uczestniczyli młodsi i starsi podopieczni oraz rodzice. „Festiwal nauki” okazał się oryginalnym sposobem przekazu wiedzy, maksymalnie aktywizował uczniów, a sama forma prezentacji wyjątkowo ich ośmieliła.

Uwieńczeniem ekologicznych zmagań było wręczenie nagród książkowych uczniom realizującym projekt oraz udział w wycieczkach autokarowych. 

 

 

 

 
 
 

Copyright © 2008 Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy nr1 w Elblągu