BIP

OŚRODEK

STRUKTURA OŚRODKA

ORGANIZACJE

CERTYFIKATY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BANERY

 

 

 

 

 

Projekty edukacyjne

[Rok 2007/2008] [Rok 2008/2009] [Rok 2009/2010] [Rok 2010/2011] [Rok 2011/2012]

[Rok 2012/2013] [Rok 2013/2014] [Rok 2014/2015]


Osoby odpowiedzialne za projekt: Danuta Kaszczuk, Wiesława Palkowska


 

 

--- Rok szkolny 2011/2012 ---

 

,,Od projektu do efektu„

 

Klasy III b gimnazjum oraz II ZSZ kaletnik przystąpiły do wojewódzkiego konkursu ,,Od projektu do efektu„ – obszar Racjonalna gospodarka odpadami. Celem jest popularyzacja wiedzy na temat selektywnej zbiórki odpadów  i ich racjonalnego zagospodarowania, jak również zapobieganie powstawaniu nadmiernej ilości odpadów i tworzeniu  dzikich wysypisk śmieci w powiązaniu z takimi sferami jak:- świadoma segregacja, - rola sortowni śmieci, - zanieczyszczenia środowiska. Wybór tematu podyktowany był tym, iż  zanieczyszczenie środowiska to odwieczny problem, który dotyka każdego. Odpadów przybywa i należy podjąć działania , żeby śmieci było mniej i każdy je segregował.        

Udział w projekcje ma aktywizować środowisko szkolne. Klasy biorące udział w projekcje zostały podzielone na cztery zespoły. Na różnych zajęciach edukacyjnych,  motywowani przez nauczycieli, będą poznawać i doświadczać  czegoś nowego w oparciu  o samodzielne działania. Zostały opracowane tematy dla zespołów i przygotowane tablice informacyjne z zadaniami. Czas realizacji projektu od lutego do kwietnia 2012 roku.

 

Koordynatorami są wychowawcy klas: Danuta Kaszczuk i Wiesława Palkowska.

 

Nauczyciele współpracujący w projekcie: Grażyna Jędrzejczak, Iza Szatkowska-Leszner,  Edyta Pardo, Grażyna Tumanowska, Małgorzata Czajkowska, Aneta Latecka, Danuta Chwała, Artur Baur, Tamara Lorentsen, Katarzyna Kołakowska, Jolanta Pruszak.

Uczestnictwo w wojewódzkim konkursie ,,Od projektu do efektu ‘’ –obszar –Racjonalna gospodarka odpadami ‘’ zaktywizowało  środowisko szkolne w podejmowaniu działań na rzecz Ziemi .

Wybrane tematy : Świadoma segregacja

1. Dlaczego warto segregować odpady ?

2. Jak pomóc sobie i Ziemi ?

3. Dlaczego płacimy coraz więcej za wywóz śmieci ?

4. Jakie korzyści daje wprowadzenie do produkcji surowców wtórnych ?

 

Uczniowie klasy III gim. i II kal. ZSZ ,  pod okiem nauczycieli zdobywają wiedzę  dot. wybranych problemów .

W lutym :

 

*   Na godzinach wychowawczych i ekozespołach  opracowano tablice informacyjne  o realizowanym projekcie                      

·          Na lekcjach z wychowawcami klas przygotowano  plakaty zachęcające do segregacji odpadów  pt. ,, ŚMIECI POTRZEBUJĄ CZASU ‘’ oraz ,, SEGREGUJEMY ODPADY ‘’

·         Oplakatowano szkolne korytarze  znakami ekologicznymi zachęcającymi do segregacji odpadów ‘’ ,

·         Klasa III gimnazjum uczestniczyła w wycieczce do zakładu kaletniczego .  Jednym z celów wycieczki było zdobycie informacji na temat :                                          Co się dzieje z resztkami skór ? , Gdzie one później trafiają ?                                                    

     Na godzinach wychowawczych klasy realizujące projekt oglądały film pt: ,,Racjonalna gospodarka odpadami komunalnymi i rekultywacja składowisk odpadów ‘, .Po filmie odbyły się pogadanki , w trakcie , których  szukano odpowiedz na pytanie:  - Jak jeszcze można zachęcić większą grupę ludzi do segregacji odpadów ?                                                                     

      Dyskusja dot.  plakatu ,, Kochasz dzieci nie pal śmieci Nauczycielki języka polskiego opracowały ankiety i przeprowadziły badania  związane ze świadomością ekologiczną badanych uczniów i pracowników szkoły na temat segregacji odpadów oraz sposobów pomocy Ziemi . Okazało się , że poziom wiedzy uczniów na temat problemu segregacji odpadów nie należy do zadawalających , co najpewniej wynika z nie praktykowania w codziennym życiu tej metody ochrony środowiska naturalnego i braku odpowiednich wzorców zachowań  wśród najbliższych .Taki stan rzeczy można zmienić jedynie poprzez permanentne podnoszenie poziomu wrażliwości i świadomości społeczeństwa , zwłaszcza młodych pokoleń , na temat globalnego problemu zagrożenia życia na Ziemi – Tego trudnego zadania    podjęliśmy się   realizując  z  uczniami w/w  projekt. Pod koniec marca zostanie przeprowadzona  ewaluacja celem sprawdzenia świadomości uczniów na temat  zagadnień współczesnej ekologii.

 

Przygotowania do projektu .

 

 

 

    

 

    

 

   

 

   

 

   

 

      

 

 

 

Uczniowie  kl. 3 b wykonali pracę plastyczną zachęcającą do segregacji odpadów.

 

 

Uczniowie kl 3b gim i 2 kal ZSZ oglądają film pt. ,, Racjonalna gospodarka odpadami komunalnymi i rekultywacja składowisk odpadów.''  

 

 

Udział w XVI edycji konkursu na selektywną zbiórkę odpadów to przygotowywanie nakrętek, makulatury i baterii do odbioru  przez Zakład Utylizacji Odpadów . Wszystko należy posegregować i popakowane. Jak widać  uczniom to nie przeszkadza.

 

   

 

Kl 3b gim  uczestniczyła w wycieczce  do zakładu kaletniczego. Jednym z celów wycieczki  było zdobycie  informacji na temat: Co się dzieje z resztkami skór i innymi odpadami ?

Gdzie  one trafiają ?

 

   

 

Uczniowie  uzupełniają ankiety związane ze  świadomością   ekologiczną .         

 

 

 

W marcu:

            Uczniowie klas gimnazjalnych i szkoły zawodowej uczestniczyli w zajęciach warsztatowych pod hasłem „ Dzień z ekologiczną książką i czasopismem” przeprowadzonych przez nauczyciela biblioteki panią Jolę Pruszak. Celem lekcji było zachęcenie uczniów do segregacji odpadów i dbania o środowisko. Dużym zainteresowaniem wśród uczniów cieszyła się informacja o tym, co dzieje się z odpadami szpitalnymi typu: igły, strzykawki, bandaże, maski, fartuchy, rękawice, gaziki itp.

    

Młodzież z klasy III b i II kaletnik na lekcjach fizyki próbowała rozwiązać problemy: jak zmniejszyć ilość śmieci oraz jak prawidłowo je segregować? W ramach zajęć wykonano plakaty pod hasłami: „ Dom przyjazny środowisku” i „ Segregacja odpadów-śmieci mniej Ziemi lżej”.

            Na lekcjach geografii uczniowie klas realizujących program, zajęli się tematyką związaną z bogactwami naturalnymi Polski, a także ich wpływem na stan środowiska. Dowiedzieli się, że wydobycie i przetworzenie bogactw naturalnych (m.in. węgla) powoduje największe zagrożenie dla środowiska oraz wysokie koszty energetyczne. Poznali korzyści, jakie daje wprowadzenie do produkcji surowców wtórnych. W ramach zajęć opracowano plansze informacyjne , zaplanowano wycieczkę do Zakładów Oczyszczalni Ścieków. Ponadto uczniowie „wzięli pod lupę” różne rodzaje opakowań i ich wpływ na środowisko.

            W tym roku uczniowie naszego Ośrodka przyłączyli się do akcji „Godzina dla Ziemi WWF”. W jej ramach szukali sposobów zmniejszenia kosztów energii w szkole i w domu. Zachęcali nauczycieli oraz rodziców do wzięcia udziału w w/w akcji poprzez plakaty , a także informację na apelu szkolnym.

    

            Na lekcjach matematyki młodzież z klasy III b i II kaletnik zanalizowała karty badawcze-„ Segreguję odpady”. Policzyła procentową ilość odpadów trafiających na wysypiska śmieci w przeliczeniu na członka własnej rodziny.

            W ramach godzin wychowawczych rozpoczęły się prace redakcyjne związane z opracowaniem gazetki szkolnej pt. „Szkolny poradnik selektywnej zbiórki odpadów”.

    

Na apelu został ogłoszony konkurs na selektywną zbiórkę odpadów m.in. makulatury, nakrętek, baterii. Główna nagroda to udział w wycieczce. Przypadnie ona najbardziej zaangażowanej klasie w w/w akcję.

            2 kwietnia Zakład Utylizacji Odpadów odebrał odpady zgromadzone przez  uczniów naszego Ośrodka. Najwięcej zebrała ich klasa II a gimnazjum oraz klasa II kaletnik ze szkoły zawodowej.

    

            Uczniowie klas realizujących program, wyszukiwali na lekcjach informatyki wiadomości na temat działania w naszym regionie zakładów utylizacji odpadów oraz ich roli w życiu Elbląga.

 

W kwietniu:

Zaplanowana wycieczka do Oczyszczalni Ścieków odbyła się 4 kwietnia 2012 r. Pod opieką pań: Izabeli Leszner- Szatkowskiej, Danuty Kaszczuk i Wiesławy Palkowskiej

22- osobowa grupa młodzieży realizującej projekt zwiedzała wyżej wymieniony zakład. Pracownik Oczyszczalni zapoznał uczniów z trudną i odpowiedzialną pracą związaną z uzdatnianiem ścieków. Młodzież zobaczyła różnorodne urządzenia oraz baseny, w których przebiegają kolejne etapy oczyszczania. W szkole uczniowie obejrzeli filmy: „ Skąd się bierze woda w kranie” i „Woda, ścieki”. Projekcja filmów zakończyła się dyskusją.

 

   

 

            13 kwietnia uczniowie naszej placówki przystąpili do „Wiosennego Sprzątania Warmii i Mazur 2012”. Tegoroczna akcja przebiegała pod hasłem „Sprzątam, segreguję, szanuję”. Głównymi organizatorami przygotowań były klasy III b gimnazjum i II kaletnik ze szkoły zawodowej. Sporządzono tablice informacyjne z harmonogramem działań związanych z akcją trwającą od 1 – 30 kwietnia. Jednym z przedsięwzięć było uprzątnięcie terenu wokół budynku, a w szczególności szkolnego ogródka.

 

   

 

   

    

 

Na lekcji języka niemieckiego uczniowie zajęli się dwoma problemami: „Odpady to jedynie niewykorzystane zasoby, czyli … drugie życie śmieci” oraz „Czy na ponownym wykorzystaniu odpadów można zarobić?”. Podczas realizacji tych zadań młodzież wyszukiwała nietypowe przykłady na wykorzystanie odpadów.

 

   

 

 

            Od 16- 20 kwietnia uczniowie gimnazjum i ZSZ przebywali w Ośrodku Edukacji Ekologicznej w Piaskach. 17-osobowa grupa pod opieką wychowawczyń: Danuty Kaszczuk i Moniki Lewandowskiej poznawała tajniki przyrody Mierzei Wiślanej oraz Zalewu Wiślanego. Młodzież nie tylko podziwiała piękno środowiska, ale także brała odpowiedzialność za jego stan codziennie segregując odpady.

 

    

           

25 kwietnia skończyła się XVI edycja konkursu na selektywną zbiórkę odpadów.      30 kwietnia surowce wtórne zostaną odebrane przez Zakład Utylizacji Odpadów. W konkursie uczestniczyła cała szkoła. Nad jego przebiegiem czuwali uczniowie realizujący projekt „Segregacja i selektywna zbiórka odpadów, recykling” oraz ekozespół pani Danuty Kaszczuk.

            Związku ze zbliżającym się podsumowaniem projektu, na bieżąco gromadzone są materiały do gazetki „Szkolny poradnik selektywnej zbiórki odpadów”, przygotowywane są zaproszenia dla gości z Departamentu Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska – pani Bożeny Warzechy- kierownik Referatu Ochrony Środowiska, która jest sponsorem nagród książkowych dla najbardziej zaangażowanych uczniów w projekcie oraz pani Teresy Olewnik- inspektora do spraw edukacji ekologicznej, rybactwa i rolnictwa. Dla wszystkich uczestników projektu przygotowywane są zaświadczenia o uczestnictwie.

 

 

 

Uczniowie na godzinach wychowawczych wykonali gry planszowe z surowców wtórnych, które będą wykorzystane na podsumowaniu projektu zaplanowanego na 18 maja 2012 r.

 

 

 

  

 

 

            Ukoronowaniem całego przedsięwzięcia będzie wycieczka do Leśnego Arboretum w Kudypach oraz Muzeum Budownictwa Ludowego- Skansen w Olsztynku. Wyjazd dofinansowuje Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie. Podczas wycieczki młodzież zwróci szczególną uwagę na to, co się dzieje z odpadami biologicznymi w skansenie oraz będzie podziwiać piękno przyrody w arboretum.

             

 

Podsumowanie projektu „Segregacja i selektywna zbiórka odpadów, recykling."

 

Dnia 18 maja 2012 r. odbyło się podsumowanie projektu „Segregacja i selektywna zbiórka odpadów, recykling." Na prezentację przybyli goście: dyrekcja SOSW NR1, pracownica Departamentu Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska pani inspektor Teresa Olewnik, rodzice oraz uczniowie kl. I kucharz ZSZ.

         Młodzież z klasy III b gim. i II kaletnik, w ciągu czterech miesięcy realizacji projektu, zaktywizowała środowisko szkolne podejmując liczne działania na rzecz Ziemi. Ich celem była popularyzacja wiedzy na temat selektywnej zbiórki odpadów i ich racjonalnego zagospodarowania, jak również zapobieganie powstawaniu nadmiernej ilości odpadów.

         Uczniowie zaprezentowali swoje działania i efekty pracy związane z realizacją projektu. Przedstawili plansze, plakaty i znaki ekologiczne. Zademonstrowali gry planszowe wykonane z materiałów odpadowych oraz  skrzynię skarbów, w której zostały zgromadzone informacje o nietypowym wykorzystaniu odpadów. Gazetkę „Szkolny poradnik selektywnej zbiórki odpadów” uroczyście przekazano na ręce pani inspektor Teresy Olewnik.

         Spotkanie przebiegło w miłej i serdecznej atmosferze. Na zakończenie wszyscy obejrzeli film pt. „Gagatki – odpatki”. Pani inspektor Teresa Olewnik i pani wicedyrektor Grażyna Jędrzejczak podziękowały za zaproszenie na bardzo ciekawą prezentację.

         Tego samego dnia w Zespole Szkół Nr 2 w Elblągu przy ulicy Wyżynnej odbył się finał XVI edycji „Konkursu na selektywną zbiórkę odpadów”. Nasza szkoła po raz pierwszy otrzymała wyróżnienie i nagrodę pieniężną w wysokości 600 złotych. Na pewno jest to zasługa uczniów realizujących w/w projekt.

 

   

 

 

 

 


 

 
 
 

Copyright © 2008 Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy nr1 w Elblągu