BIP

OŚRODEK

STRUKTURA OŚRODKA

ORGANIZACJE

CERTYFIKATY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BANERY

 

 

 

 

 

Działania ekologiczne

[Rok 2007/2008]  [Rok 2008/2009]  [Rok 2009/2010]  [Rok 2010/2011]

[Rok 2011/2012] [Rok 2012/2013] [Rok 2013/2014]


Osoby odpowiedzialne za realizowanie "działań ekologicznych": Grażyna Jędrzejczak,

Danuta Kaszczuk, Ewa Szulecka, Artur Baur, Sylwia Walczak - Dobosz, Dorota Szablewska


 

--- Rok szkolny 2010/2011 ---

 

13.05.2011r.

 

Szczegółowy opis działań z uwzględnieniem osób, instytucji zaangażowanych w realizację i prezentację projektu „Szkoła Pełna Energii”

 

     Klasy drugie gimnazjum SOSW nr 1 realizowały projekt w obszarze tematycznym –Promocja alternatywnych źródeł energii pod hasłem „Z energią odnawialną za pan brat, z nią uratuję świat”. W projekcie uczestniczyło 24 uczniów i 10 nauczycieli. Zadania i próby ćwiczeniowe, dotyczące problematyki oszczędzania energii i promowania jej odnawialnych źródeł, były realizowane od listopada 2010r. do 21 marca 2011r. w toku zajęć dydaktycznych następujących przedmiotów: biologia, geografia, ekologia, ekozespół, chemia, historia, język polski, język niemiecki, wychowanie do życia w rodzinie, informatyka, matematyka fizyka. Uczniowie wraz z nauczycielami realizowali tematy skoncentrowane wokół zagadnień, dotyczących energii i jej racjonalnego zużytkowania. Analizowano funkcjonowanie możliwych, dostępnych źródeł energii odnawialnej. Uwagę uczniów skupiono wokół następujących problemów:

 

     1. Co mogłoby zmniejszyć zużycie energii w moim domu, w ramach energetycznego programu oszczędzania?

      2. Jak wyglądałby jeden dzień bez energii?

     3. Jaki jest poziom świadomości uczniów, nauczycieli i rodziców na temat potrzeby ograniczenia zużycia energii oraz źródeł energii odnawialnej?

      4. Co należy uczynić, aby zwiększyć wykorzystanie energii odnawialnej?

 

 

     Głównym celem projektu było zapoznanie uczniów z zasadami racjonalnego gospodarowania energią. Na przestrzeni pięciu miesięcy uczniowie podejmowali różnorodne formy i metody pracy, aby wieloaspektowo zgłębić problem, będący przedmiotem empirycznych rozważań. Wśród kolejnych przedsięwzięć wymienić należy m. in.:

- wykonanie albumów, plakatów, ilustracji w ramach ekspresji plastycznej, która skutecznie przemawia do naszej wyobraźni;

- uzupełnianie kart pracy dotyczących wiedzy na temat energii;

- opracowanie i analiza, z pomocą nauczycieli, ankiet i kart badawczych ilustrujących codzienne zużycie prądu, z jednoczesnym ustaleniem zapotrzebowania na energię w skali miesiąca czy roku;

- poddawanie zdobytych danych wnikliwej analizie matematycznej i tworzenie na tej podstawie zapisu graficznego w formie diagramów: słupkowego, kołowego i pierścieniowego;

-ustalenie procentowego zakresu wiedzy ankietowanych na temat energii odnawialnej.

     Powyższe metody badawcze sprzyjały korelacji wiedzy z zakresu: matematyki, fizyki, biologii i ekologii. Przed przystąpieniem do realizacji projektu przygotowano materiały ćwiczeniowe i tablice informacyjne, które sukcesywnie uzupełniano.

 

 

PREZENTACJA PROJEKTU EKOLOGICZNEGO PODCZAS FESTIWALU NAUKI PODSUMOWUJĄCA PROJEKT „SZKOŁA PEŁNA ENERGII”

 

    Projekt edukacyjny wyzwolił w uczniach motywację do szerszego poznania zagadnienia związanego z oszczędzaniem energii. Prezentacja projektu odbyła się w pierwszym dniu wiosny na Festiwalu Nauki - „Oszczędzamy energię i promujemy jej odnawialne źródła”. Spotkanie rozpoczęto pokazem multimedialnym klas drugich gimnazjum. Wśród zaproszonych gości nie mogło zabraknąć rodziców i dyrekcji szkoły oraz uczniów klas pierwszych gimnazjum. Zaprezentowano szereg podjętych działań, zmierzających do realizacji projektu pn.„Szkoła pełna energii”. Podsumowaniem prezentacji była wystawa indywidualnych oraz grupowych prac uczniów (albumy, plakaty, inne wytwory).  Omówienie treści, stanowiących przedmiot prezentacji, sprzyjało formułowaniu konstruktywnych wniosków, w czym aktywnie uczestniczyli podopieczni oraz ich rodzice. Jak na lekcji „równym frontem” zgodnie ustalono, że oszczędzanie energii warunkuje bezpieczną przyszłość gospodarki, środowiska i człowieka, czyli nas samych.

      

 

Formuła prezentacji projektu w szkole

 

Praca uczniów nad realizacją projektu (pokaz multimedialny prezentowany rodzicom, dyrekcji i uczniom klas pierwszych)

Ziemia widziana nocą z kosmosu jest piękna. Ile energii potrzeba, by oświetlić miasta, ulice, domy? Na jak długo wystarczy nieodnawialnych źródeł energii? Co możemy zrobić, by ratować środowisko naturalne i oszczędzać energię?

Odpowiedzi na te i inne pytania poszukiwaliśmy od listopada do marca.

Celem projektu było zapoznanie uczniów z zasadami racjonalnego gospodarowania energią w powiązaniu z takimi sferami, jak:

      świadoma konsumpcja,

      zrównoważony transport,

      wykorzystanie odnawialnych źródeł energii.

 

Praca przebiegała w czterech grupach.

Na wielu przedmiotach zdobywaliśmy wiedzę na interesujące nas tematy. Były to: godzina wychowawcza, biologia, geografia, ekologia, ekozespół, język niemiecki, wiedza o społeczeństwie, matematyka, język polski, historia, fizyka, chemia, informatyka.

 

Każda grupa skupiała się na wybranym zagadnieniu szczegółowym. Praca nad tymi zagadnieniami wspólnie przybliżała nas do osiągnięcia celu.

GRUPA I: Co można poprawić w moim domu, aby zużywać mniej energii?

GRUPA II: Jak wyglądałby jeden dzień bez energii?

GRUPA III:  Co można zrobić, aby zwiększyć wykorzystanie energii odnawialnej?

GRUPA IV: Jaki jest poziom świadomości uczniów, nauczycieli i rodziców na temat energii odnawialnej?

 

Nasza praca:

Gazetki ścienne informowały o założeniach projektu oraz o bieżących postępach w pracy.

Praca nad projektem wymagała dużo wysiłku, czasu i zaangażowania.

 

Wytworem naszej pracy były:

      plakaty- informowały, że czas płynie nieubłaganie, więc, jeśli chcemy cieszyć się środowiskiem naturalnym, musimy się spieszyć. Wyłączajmy z kontaktu urządzenia, które nie są używane, pojazdy mechaniczne zastępujmy np. rowerem. W ten sposób zmniejszamy zużycie energii.

Na zajęciach z chemii wykonaliśmy plakaty dotyczące energii atomowej (szanse i zagrożenia dla ludzkości). Dowiedzieliśmy się, że energia atomowa to wiele szans, ale też wiele zagrożeń. Jedna z korzyści to oszczędność paliwa wykorzystywanego do produkcji energii, a co za tym idzie oszczędność zasobów oraz ograniczenie emisji zanieczyszczeń. 

 

Na zajęciach z ekologii odbyła się debata. Zebraliśmy argumenty, które przemawiają za wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii.

Na zajęciach z języka niemieckiego w toku dyskusji dowiedliśmy, że ochrona środowiska i klimatu, oszczędzanie energii oraz pozyskiwanie nowych źródeł energii to tematy bardzo żywotne w Niemczech. Dowiedzieliśmy się, że Niemcy zajmują drugie, po USA, miejsce w produkcji energii wiatrowej. Z Niemiec pochodzi również, niemalże co trzecie, ogniwo słoneczne. Niemcy wiedzą także, że sektor energii odnawialnych daje nowe miejsca pracy i potrafią ten fakt skutecznie wykorzystać. Rozmawialiśmy o tym, jak wygląda nasz dzień, dzieliliśmy się naszymi pomysłami na spędzanie czasu wolnego. Doszliśmy do wniosku, że niektóre czynności wykonujemy bez użycia prądu, np. gramy w piłkę czy uczestniczymy w spotkaniach z przyjaciółmi. Są też takie formy aktywności, do których prąd jest niezbędny, np. gra na komputerze, oglądanie telewizji czy też słuchanie muzyki. Energia jednocześnie ułatwia i uatrakcyjnia naszą codzienność. Próbowaliśmy wyobrazić sobie, jak wyglądałby dzień bez energii. Okazało się, że życie byłoby o wiele trudniejsze, ponieważ bez prądu nie działają domowe urządzenia elektryczne, ulice miast są nieoświetlone, a w szpitalach nie działa sprzęt ratujący życie. Znaleźliśmy jednak również pozytywne strony braku prądu: nie istnieje przestępczość internetowa, a my więcej rozmawiamy z innymi ludźmi.

 

Na lekcji matematyki odbyło się podsumowanie wyników ankiety dotyczącej energii odnawialnej. Każda odpowiedź do pytań zawartych w kwestionariuszu została zilustrowana za pomocą diagramu. W pracy tej analizowaliśmy karty badawcze zużycia prądu w naszych domach oraz sprawdzaliśmy, jaka jest świadomość uczniów i rodziców na temat energii odnawialnej. Wyniki naszych badań analizowaliśmy matematycznie, a następnie prezentowaliśmy w formie diagramów słupkowych, kołowych i pierścieniowych.

 

Wykorzystując wiadomości zdobyte na ekologii i biologii propagujemy za pomocą plakatów ideę oszczędzania energii. Ustaliliśmy, że dzięki energii, bez względu na jej formę, nasze życie jest dużo łatwiejsze. Opisaliśmy, w jaki sposób umiejętnie korzystać z elektrycznych urządzeń domowych, gdyż dzięki temu oszczędzamy pieniądze, czas oraz siły. Warto kształtować nowe, energooszczędne wzorce.

W pracy tej zebraliśmy informacje, w jaki sposób każde ze źródeł wytwarza energię i wpływa na środowisko. Wiemy już, które źródła produkują energię odnawialną.

Na podsumowanie projektu przygotowaliśmy zaproszenia dla gości. Efektami naszej pracy chcieliśmy podzielić się z dyrekcją szkoły oraz naszymi rodzicami. Zaproszenia wykonaliśmy własnoręcznie. Każde ozdobione jest symbolem, który jednoznacznie kojarzy się z pojęciem energii.

 

      albumy – zebraliśmy najważniejsze informacje dotyczące wykorzystania odnawialnego źródła energii, jakim jest słońce. Próbowaliśmy dowiedzieć się, czy z kolektorów słonecznych można korzystać w niepogodę i czy jest to opłacalne. Szukaliśmy tych stosowanych w naszym regionie. Zgodnie ustaliliśmy, że kolektory słoneczne to nasza przyszłość. Zebraliśmy również różnorodne materiały uporządkowane według użytej energii. Szczególną uwagę zwróciliśmy na źródła energii odnawialnej tj. energię słoneczną, wiatrową i wodną.

 

      kolaże

 

      broszury

 

      karty pracy

 

 

Ocena efektywności zrealizowanego projektu – wnioski:

 

1) W sytuacji niepokojącego stanu wyczerpywania się źródeł nieodnawialnych, należy racjonalnie gospodarować energią. Wskazana jest oszczędność zużycia na co dzień oraz promowanie idei wykorzystania ekologicznych źródeł energii, jakimi są: energia słoneczna, wiatrowa, wodna.

2) Oszczędzanie energii powinno towarzyszyć wszystkim dziedzinom życia( konsumpcja dostępnych dóbr, transport zużycia energii elektrycznej czy cieplnej, przemysł, gospodarstwo domowe).

 3) Konieczne jest propagowanie idei odnawialnych źródeł energii oraz wskazywanie korzyści, będących efektem oszczędzania energii, drogą edukowania uczniów i ich rodziców.

 

                                                                                             Opracowała:

                                                                                                    Danuta Kaszczuk

 

 

 


 

 

18.04.2011r.

 

NASZ   UDZIAŁ   W   TARGACH   ENERGETYCZNYCH

 

     Dnia 18. kwietnia 2011 roku uczniowie klas II gimnazjum wraz z wychowawcami: Danutą Kaszczuk i Tamarą Lorentsen uczestniczyli w „Targach energetycznych” pod hasłem „Zielona Moc” w Centrum Spotkań Europejskich „Światowid”.

     Młodzież zagospodarowała stanowisko promujące SOSW nr 1, ozdabiając je wykonanymi wcześniej plakatami, zdjęciami, tablicami informacyjnymi na temat zrealizowanego projektu pn. „Szkoła pełna energii”. W miejscu prezentacji wspólnych osiągnięć zgromadzono wytwory pracy uczniów, krzyżówki i ankiety z myślą o odwiedzających targi, pragnących aktywnie włączyć się w propagowanie idei projektu. Uczniowie chętnie dzielili się wiedzą, dotyczącą wykorzystania źródeł energii odnawialnej oraz prezentowali efekty twórczej pracy w formie zdjęć, wykresów i albumów.

     Miłym akcentem spotkania był moment wręczania atrakcyjnych upominków poszczególnym zespołom.

 

 

                                                                  Odpowiedzialne:

                                                                                  D. Kaszczuk

T. Lorentsen

 


 

28.03 - 01.04.2011r.

 

     Pierwszym powiewem wiosny cieszyli się uczniowie klas: I- III gimnazjum oraz zespołów edukacyjno-terapeutycznych i szkoły przysposabiającej do pracy podczas pięciodniowego pobytu w Ośrodku Edukacji Ekologicznej w Piaskach.

     Młodzież uczestniczyła w ciekawych formach zajęć (rekreacyjno- sportowych, laboratoryjnych, terenowych, ornitologicznych, meteorologicznych), prowadzonych przez wyspecjalizowaną kadrę pracowników naukowych Uniwersytetu Gdańskiego: p. M. Ściborską, p. E. Gałecką, p. M. Czeczotkę. Eksperymenty z udziałem mikroskopu, lornetki, wiatromierza, barometru, tudzież innych pomocy dydaktycznych, służyły ustalaniu prognozy pogody.

     Poznawanie osobliwości krajobrazu Mierzei Wiślanej oraz linii brzegowej Morza Bałtyckiego przebiegało w atmosferze badań i eksperymentów, np. podczas pomiarów temperatury gleby, powietrza, wody, czy też ustalania ciśnienia w atmosferze albo siły wiatru.

     Spacery podczas wycieczek sprzyjały doskonaleniu orientacji w terenie, utrwalały znajomość drzew i krzewów oraz roślinności pasa nadmorskiego warstwy podszytu i ściółki leśnej w chwili budzenia się z zimowego snu. Podchody tropami zwierząt prawie każdorazowo wiodły wzdłuż wybrzeża klifowego, którego widoku nie sposób nie zapamiętać, zwłaszcza że od granicy polsko- rosyjskiej dzielił nas przysłowiowy rzut beretem…

     Niezaprzeczalnym atrybutem pobytu w „ zielonej szkole” było towarzystwo młodszych koleżanek i kolegów - uczniów zespołów edukacyjno-terapeutycznych. Podtrzymywaniu przyjacielskich więzi sympatii oraz wzajemnej akceptacji i tolerancji sprzyjały zajęcia integracyjne, a nade wszystko muzyka i taniec podczas dyskotekowych wieczorów.

    

                                                                                                                                                                                                           Opiekunowie:

                                                                                              D. Kaszczuk

                                                                                              M. Lewandowska

                                                                                              A. Wójtowicz

                                                                                              M. Sierek

                                                                                              O. Boll

                                                                                              K. Kaszewska

                                                                                              A. Hatle-Tafelska

                                                                                              K. Pietrzyńska

                                                                                              D. Czerska-Biały

                                                                                              M. Patyk- Żytkowska

                                                                                              J. Kijowska- Lasek

 

 

   

 

   

 

   

 

   

 

   

 


 

21.03.2011r.

 

„Festiwal Nauki” pn. „ Oszczędzamy energię i promujemy jej odnawialne źródła

 

Dnia 21 marca 2011 roku w SOSW nr1 w Elblągu odbył się „Festiwal Nauki”

pn. „Oszczędzamy energię i promujemy jej odnawialne źródła”. W projekcie uczestniczyło 122 uczniów i 16 nauczycieli. Zadania i próby ćwiczeniowe, dotyczące problematyki oszczędzania energii i promowania jej odnawialnych źródeł, były realizowane od listopada 2010 r. do 21 marca 2011r. w toku zajęć dydaktycznych następujących przedmiotów: biologia, geografia, ekologia, ekozespół, chemia, historia, język polski, język niemiecki, wychowanie do życia w rodzinie, informatyka, matematyka fizyka. Uczniowie wraz z nauczycielami realizowali tematy skoncentrowane wokół zagadnień, dotyczących energii i jej racjonalnego zużytkowania. Analizowano funkcjonowanie możliwych, dostępnych źródeł energii odnawialnej. Uwagę uczniów skupiono wokół następujących problemów:

1.      Co mogłoby zmniejszyć zużycie energii w moim domu, w ramach energetycznego programu oszczędzania?

2.      Jak wyglądałby jeden dzień bez energii?

3.      Jaki jest poziom świadomości uczniów, nauczycieli i rodziców na temat potrzeby ograniczenia zużycia energii oraz źródeł energii odnawialnej?

4.      Co należy uczynić, aby zwiększyć wykorzystanie energii odnawialnej?

     Głównym celem projektu było zapoznanie uczniów z zasadami racjonalnego gospodarowania energią. Na przestrzeni pięciu miesięcy uczniowie podejmowali różnorodne formy i metody pracy, aby wieloaspektowo zgłębić problem, będący przedmiotem empirycznych rozważań. Wśród kolejnych przedsięwzięć wymienić należy m. in.:

- wykonanie albumów, plakatów, ilustracji w ramach ekspresji plastycznej, która skutecznie przemawia do naszej wyobraźni;

- uzupełnianie kart pracy dotyczących wiedzy na temat energii;

- opracowanie i analiza, z pomocą nauczycieli, ankiet i kart badawczych ilustrujących codzienne zużycie prądu, z jednoczesnym ustaleniem zapotrzebowania na energię w skali miesiąca czy roku;

- poddawanie zdobytych danych wnikliwej analizie matematycznej i tworzenie na tej podstawie zapisu graficznego w formie diagramów: słupkowego, kołowego i pierścieniowego;

-ustalenie procentowego zakresu wiedzy ankietowanych na temat energii odnawialnej.

     Powyższe metody badawcze sprzyjały korelacji wiedzy z zakresu: matematyki, fizyki, biologii i ekologii. Przed przystąpieniem do realizacji projektu przygotowano materiały ćwiczeniowe i tablice informacyjne, które sukcesywnie uzupełniano.

 

W pierwszym dniu wiosny uczniowie wraz z nauczycielami opracowali harmonogram „Festiwalu Nauki”. Przygotowano dziewięć stanowisk pracy i eksperymentu badawczego. Drogą obserwacji bezpośredniej i uczestniczącej, w toku zabawy graniczącej z twórczym poznaniem, uczniowie gimnazjum i szkoły zawodowej pogłębiali, utrwalali, systematyzowali i promowali wiedzę na temat oszczędzania energii i jej odnawialnych źródeł.

 

Spotkanie rozpoczęto pokazem multimedialnym. Zaprezentowano szereg podjętych działań, zmierzających do realizacji projektu pn.„Szkoła pełna energii”. Wśród zaproszonych gości nie mogło zabraknąć: Dyrekcji Ośrodka, rodziców oraz uczniów klas pierwszych gimnazjum. Podsumowaniem prezentacji była wystawa indywidualnych oraz grupowych prac uczniów (albumy, plakaty, inne wytwory).  Omówienie treści, stanowiących przedmiot prezentacji, sprzyjało formułowaniu konstruktywnych wniosków, w czym aktywnie uczestniczyli podopieczni oraz ich rodzice. Jak na lekcji „równym frontem” zgodnie ustalono, że oszczędzanie energii warunkuje bezpieczną przyszłość gospodarki, środowiska i człowieka, czyli nas samych.

 

Przy drugim stanowisku uczniowie rozwiązywali zagadki, krzyżówki, rebusy oraz quizy dotyczące odnawialnych źródeł energii. Starano się wykazać i przekonać, że oszczędzając energię, oszczędzamy czas, pieniądze i siłę.

 

Trzecie stanowisko poświęcone było energii wiatru. Uczniowie poznali działanie elektrowni wiatrowych, a następnie według wzoru oraz instrukcji, wykonali wiatraki z kart bloku technicznego. Ten etap twórczego eksperymentowania przybliżył im  zasadę działania elektrowni wiatrowej.

 

Czwarte stanowisko pozwoliło poznać różne źródła energii odnawialnej, a więc: słońce-energia słoneczna, wodę-energia wodna, wiatr-energia wiatrowa. Przygotowano dziewięć stanowisk komputerowych, przy których młodzież samodzielnie kojarzyła nazwy źródeł energii z właściwymi obiektami i na tej podstawie uzupełniała tekst z lukami. Szczególną uwagę skupiono na elektrowniach odnawialnych, zlokalizowanych w bliskim sąsiedztwie regionu, np. elektrownia wodna w Pierzchałach.

 

Piąte stanowisko przebiegało drogą obserwacji uczestniczącej pod nadzorem nauczyciela. Uczniowie przeprowadzali doświadczenia, przypominające przebiegiem pracę elektrowni wodnej. Bezpośredni pokaz pozwolił zaprezentować różne rodzaje turbin oraz przybliżyć zasadę ich działania. Eksperyment poprzedzono fragmentem filmu pt. ”Woda”.

 

Podczas „Festiwalu Nauki” uświadomiono uczniom również , iż źródłem energii jest także siła. Przygotowano stanowisko poświęcone trudnej, a przy tym jakże ważnej i odpowiedzialnej, sztuce udzielania pierwszej pomocy. Uczniowie z Liceum Hotelarskiego w Elblągu, drogą pokazu i słownego instruktażu, pouczyli nas:

- jak postępować w przypadku obecności ciał obcych w drogach oddechowych,

- jak pomóc podczas ataku padaczki,

-jak powinna przebiegać resuscytacja krążeniowo – oddechowa w sytuacji zagrożenia życia.

 

Celem uświadomienia uczniom, jaką rolę odgrywa siła ludzka jako źródło energii, przygotowano zajęcia szybkościowe oraz stacje siłowe, które cieszyły się wielkim zainteresowaniem,…zwłaszcza wśród chłopców szczególnie zmęczonych wytężonym wysiłkiem umysłowym. Zaprezentowano ćwiczenia, które bez trudu można samodzielnie wykonać w domu, przy użyciu krzeseł i innych mebli. Zademonstrowano zestaw ćwiczeń kształtujących siłę mięśni ramion, czyli przysłowiowe „pompki” oraz siłę mięśni ud i pośladków. Zaproponowano również ćwiczenia w zwisie na drabince oraz ćwiczenia w parach. Drogą pokazu przekonano uczniów, że energię przetworzoną na siłę można uzyskać za pomocą pracy mięśni, co nie wymaga żadnych nakładów finansowych.

 

Aktywny udział uczniów w „Festiwalu Nauki” zakończono projekcją filmów: „Opowieść o rzeczach”, „Żywnościokilometry”, pozyskanych z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Wiadomości zdobyte podczas filmu stały się podstawą do dyskusji, wymiany poglądów oraz redagowania twórczych refleksji na temat oszczędzania energii i promowania jej  odnawialnych źródeł.

Ważnym czynnikiem podsumowującym była debata na temat korzystania z odnawialnych źródeł energii. Uczniowie mieli okazję wypowiedzieć się, czy źródła odnawialne przynoszą ludziom korzyści, czy są przyczyną szkód. Część uczniów opowiedziała się za potrzebą poszerzania źródeł odnawialnych. Byli wśród nas również i tacy, którzy dopatrzyli się zagrożeń dla ptaków, środowiska naturalnego i ludzi.

 

Reasumując, „Festiwal Nauki” sfinalizowano sformułowaniem wiążących wniosków:

1) W sytuacji niepokojącego stanu wyczerpywania się źródeł nieodnawialnych, należy racjonalnie gospodarować energią. Wskazana jest oszczędność zużycia na co dzień oraz promowanie idei wykorzystania ekologicznych źródeł energii, jakimi są: energia słoneczna, wiatrowa, wodna.

2) Oszczędzanie energii powinno towarzyszyć wszystkim dziedzinom życia( konsumpcja dostępnych dóbr, transport zużycia energii elektrycznej czy cieplnej, przemysł, gospodarstwo domowe).

 3) Konieczne jest propagowanie idei odnawialnych źródeł energii oraz wskazywanie korzyści, będących efektem oszczędzania energii, drogą edukowania uczniów i ich rodziców.

 

                                                                           Koordynator projektu:

                                                                                             Danuta Kaszczuk

 

                                                                           Nauczyciele współrealizujący projekt:

                                                                                             Tamara Lorentsen

                                                                                             Małgorzata Czajkowska

                                                                                             Tomasz Chwoszcz

                                                                                             Dorota Szablewska

                                                                                             Grażyna Dworzyńska

                                                                                             Edyta Pardo

                                                                                             Grażyna Tumanowska

                                                                                             Teresa Jankowska

                                                                                             Danuta Chwała

                                                                                             Artur Baur

                                                                                             Katarzyna Kołakowska

                                                                                             Jan Zgiep

                                                                                                                            Monika Patecka

 

 

  

 

  

 

  

 

  

 


 

16.02.2011r.

 

OBIEKTY   GDYNI -  GODNE   POLECENIA   UWADZE TURYSTÓW…

 

 

     Z takim przekonaniem, dnia 16. lutego wyruszyli… „ na podbój” Gdyni uczniowie Ośrodka następujących klas: Ia, II b gimnazjum, I zaw.- kier. stolarz oraz I , II zaw.- kier. kucharz małej gastronomii. Przedmiotem zwiedzania było Gdyńskie Akwarium Oceaniczne, w którym wielkością, barwą i kształtem zaskakiwały okazałe gatunki ryb rodzimych i egzotycznych.

     Drugi etap wycieczki sprzyjał aktywnemu poznaniu podczas zgłębiania tajników wiedzy w Centrum Nauk Experyment. Prawa fizyki i przyrody łatwiej było objąć rozumem drogą eksperymentu i doświadczenia, a nie jedynie szkiełkiem i okiem, jak w epoce dobrze znanej Mickiewiczowi. Uwagę skupiono na rodzajach źródeł energii, między innymi poprzez wykorzystanie siły przy wykonywaniu doświadczeń.

     Podczas wycieczki do Trójmiasta nie mogło zabraknąć …spotkania z królem mórz- Neptunem. Jego posąg wprowadził nas w klimat gdańskiej Starówki, której szlakiem podążaliśmy wzdłuż ulicy Długiej aż po Motławę, poszukując analogii architektonicznych do  Starego Miasta w Elblągu.

     Spostrzeżenia poczynione w trakcie zwiedzania ciekawych miejsc trójmiejskiej metropolii pozwoliły pozyskać cenne uwagi, pomocne przy realizacji szkolnych projektów edukacyjnych pn.: „ Szkoła pełna energii”.

 

 

                                                                                                          Koordynator:

                                                                                                          D. Kaszczuk

 

                                                                                                          Współorganizatorzy:

                                                                                                          M. Kliks

                                                                                                          M. Lewandowska

                                                                                                          M. Patecka

                                                                                                          G. Terlikowska

                                                                                                          T. Chwoszcz  

 

    

 

    

 

    

 

    

 

 


10.2010r.  - 04.2011r.

 

„SZKOŁA PEŁNA ENERGII”- ogólnopolski projekt edukacyjny

 

 

 

     SOSW nr 1 uczestniczy w realizacji podstawowych założeń ogólnopolskiego programu edukacyjnego pn. „Szkoła pełna energii”. Realizowany jest on w klasach II gimnazjum na wybranych przedmiotach nauczania: geografia, biologia, ekologia, język polski, fizyka, chemia, informatyka, matematyka, zajęcia ekozespołów. Koordynatorem projektu jest nauczyciel geografii- p. Danuta Kaszczuk.

     Celem projektu jest zapoznanie uczniów z zasadami racjonalnego gospodarowania energią.

Ustalono kolejne etapy realizacji projektu:

  1. listopad 2010r.- wybór tematu projektu, określenie celów, ustalenie etapów realizacji;

  2. grudzień 2010r.- podział klas na grupy ( powołanie zespołów roboczych), wybór zagadnień problemowych, ustalenie toku działań, dobór narzędzi i materiałów pomocniczych;

  3. styczeń, luty 2011r.- wykonanie zaplanowanych działań;

  4. marzec 2011r.- monitoring projektu i konsultacje przez cały czas trwania;

  5. marzec, kwiecień 2011r.- prezentacja wyników projektu.

 

     Działania służące realizacji projektu kontynuowano na lekcjach, a skoncentrowane były wokół tematu: „Odnawialne źródła energii”. Oto szczegółowa problematyka spotkań:

-Co można zrobić, by zwiększyć wykorzystanie energii odnawialnej?” (godz. wych.)

- „ Czy w naszym regionie korzysta się z odnawialnych źródeł energii?”( geografia)

- „ Energia słoneczna, czy można korzystać z kolektorów w niepogodę?”( fizyka)

- „Co wiemy na temat energii odnawialnej?”( język polski)

- „ Omówienie przykładów zmian klimatycznych”( biologia)

     Pomocne w realizacji zadań projektu były: filmy edukacyjne( m. in. „ Wiek głupoty”), pogadanki tematyczne, literatura- najnowsze publikacje i artykuły w prasie, ankieta, plakaty

( m. in. „Co należy zmienić w domu, aby oszczędzać więcej energii?”), albumy itp.

 

 

 

                                                                                                          Koordynator:

                                                                                                          D. Kaszczuk

 

                                                                                                          Współpracujący:

                                                                                                          P. Banach

                                                                                                          A. Baur

                                                                                                          M. Czajkowska

                                                                                                          A. Jankowska

                                                                                                          E. Pardo

                                                                                                          G. Tumanowska

                                                                                                          D. Chwała

 

 

    

 

    

 

    

 

    

 

    


 

 

01.12.2010r.

 

 Szkolny konkurs pn. „EKOJESIEŃ DLA JUNIORA”

 

      Dalszemu pogłębianiu wiedzy ekologicznej wśród uczniów SOSW nr 1 w Elblągu służył, organizowany rokrocznie, konkurs, którego celem jest zmiana postaw społecznych wobec środowiska naturalnego.

     Spotkanie nie było pozbawione walorów rewalidacyjnych, jako że towarzyszyła mu integracja uczniów gimnazjum z podopiecznymi zespołów edukacyjno-terapeutycznych klas przysposabiających do pracy. Swą obecnością zaszczyciły, zarówno uczestników, jak i organizatora w osobie Pani Danuty Kaszczuk, obie Panie wicedyrektor: G. Jędrzejczak, E. Radwaniecka.

     Do prac konkursowych przystąpiły trzy klasy: I a, I b gimnazjum oraz II b pdp. Uwaga trzyosobowych zespołów skoncentrowana była wokół następujących zagadnień:

  • źródła zanieczyszczenia powietrza i sposoby ochrony przyrody;

  • właściwe zachowanie w lesie;

  • korzyści wynikające z istnienia lasów;

  • pospolite gatunki drzew( pomoc dydakt. – układanka tematyczna);

  • zwierzęta leśne;

  • zdrowotne walory preparatów ziołowych.

Ową potyczkę z ekologią stoczyli uczniowie w toku rozwiązywania jedenastu kart pracy. Ostatnim etapem konkursowych zmagań była ekspresja plastyczno- techniczna, której motywem przewodnim uczyniono wiatrak jako próbę sformułowania odpowiedzi na pytanie: ” Jak zrobić własną elektrownię wiatrową”. Uwieńczeniem dwugodzinnych starań było wyłonienie zwycięzców:

I miejsce- grupa 1 ( skład osobowy: K. Popowska, Rychlińska, A. Kur)

II miejsce- grupa 3( K. Korzonek, I. Wejher, A. Koc)

III miejsce- 2 grupa ( G. Włodarczyk, P. Gereluk, A. Lasota)

     Konkursowi towarzyszył element zdrowo rozumianej rywalizacji, w której bardziej niż wynik, cenne było aktywne uczestnictwo w ramach pogłębiania wiedzy z danej dziedziny. Miłym akcentem podsumowania konkursu było wręczenie uczestnikom atrakcyjnych nagród rzeczowych oraz pamiątkowych dyplomów.

 

 

                                                                                                                      Koordynator:

                                                                                                                      D. Kaszczuk

 

   

 

   

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

26.11.2010r.

 

POWIATOWY KONKURS EKOLOGICZNY - 26 XI  2010 r.

 

        „ Co z tą Ziemią ? ” – próba odnalezienia odpowiedzi na to pytanie skupiła miłośników ekologii na tegorocznym konkursie ekologicznym zorganizowanym na szczeblu powiatu. Honory gospodarza imprezy pełnił SOSW nr 1 w Elblągu z trzyzespołową reprezentacją. W gronie zaproszonych gości znalazły się następujące placówki: SP nr 19, SP nr 6, SP nr 8, SP Łęcze oraz MOW w Kamionku Wielkim, który aktywnie włączył się w przygotowanie nagród i poczęstunku dla uczestników spotkania. O wysokiej randze konkursu świadczyła obecność Dyrekcji Ośrodka w osobach: mgr L. Iwańczuk, mgr G. Jędrzejczak oraz Dyrekcji MOW w Kamionku Wielkim.

       Nadrzędnym celem konkursu były działania zmierzające do zmiany postaw społecznych wobec środowiska naturalnego. Uczniowie w dwuosobowych zespołach rozwiązywali karty pracy skoncentrowane wokół czterech zagadnień:

  • „ Świadoma konsumpcja - mniej, mądrzej, lepiej ”.

  • „ Odpowiedzialny i zdrowy styl życia - co to znaczy żyć zdrowo? ”.

  • „ Środki transportu przyjazne środowisku - podróż miła dla mnie i środowiska ”.

  • „ Ograniczenie zużycia wody i energii – ile jest wody na świecie? ”

      Każda szkoła przygotowała krótką prezentację wybranego zagadnienia, przy czym forma przekazu pozostawała dowolna. Końcowym etapem ekologicznych zmagań była praca plastyczna, polegająca na opracowaniu znaku ekologicznego jako logo (na drewnianych tabliczkach), korespondującego symboliką z tematyką wybranego zagadnienia. W trakcie spotkania młodzież obejrzała fragment filmu pt. „ Katastrofy naturalne- planeta żywiołów ”. Projekcja miała na celu pogłębić dotychczasowe wyobrażenie młodego pokolenia o rozmiarach kataklizmów wywołanych niebezpiecznym żywiołem”.

        Trzygodzinne zmagania, którym towarzyszył element rywalizacji, zakończyły się owocnie wyłonieniem najlepszych zespołów:

  • I  miejsce - SP nr 19

  • II miejsce – MOW Kamionek Wielki

  • III miejsce - SP nr 6

  Wszystkim uczestnikom konkursu wręczono pamiątkowe dyplomy i atrakcyjne nagrody rzeczowe. Spotkaniu towarzyszyła przyjazna atmosfera pomimo mobilizującego elementu rywalizacji międzyszkolnej.

 

 

                                                                                                          Koordynator:

                                                                                                          D. Kaszczuk

                                                                      

                                                                                                          Współorganizator:

                                                                                                          M. Lewandowska

                                                                                                          G. Tumanowska

 

 

   

 

   

 

   

 

 

 


 

 

XVII edycja ogólnopolskiej i ogólnoeuropejskiej akcji pod nazwą

 „ SPRZĄTANIE ŚWIATA”

 

 

         Jak przed siedemnastu laty i tego września przystąpiliśmy do wielkiej akcji sprzątania świata, tym razem pod hasłem: „BIORÓŻNORODNOŚĆ- SEGREGUJEMY ODPADY”. A było nas sporo, zwłaszcza że pani Danusia- nauczyciel ekologii, zaszczepiła wśród uczniów zamiłowanie do dbałości o stan natury i jej nienaruszalny kształt.

         Chwyciliśmy więc za worki, rękawice i ruszyliśmy w poszukiwaniu wrogich przyrodzie puszek, butelek i śmieci. W centrum uwagi, w ramach ekologicznej penetracji, znalazł się teren pozostający w bezpośrednim otoczeniu szkoły: park, boisko, plac przy Dolince, pobliskie ulice.

         Choć szkolna akcja będzie wymagała dalszej kontynuacji i recyklingu, wypełnione po brzegi worki przekonały nas, że to już nie na żarty, sprzątamy po raz pierwszy, dziesiąty, czy czwarty… Oby przy osiemnastkowym spotkaniu już za rok, potrzebnych było jak najmniej „ …ekologicznych worków i rąk…”

 

 

 

    

 

    

 

    

 

 

 

 
 
 

Copyright © 2008 Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy nr1 w Elblągu